Huoli on kuin mörkö

Olin aika pieni, kun äiti kävi läpi aivoleikkauksen, jonka takia puolet hiuksista ajettiin pois. Äiti oli yksinhuoltaja ja minä olin enoni perheen luona. Minusta se tuntui tosi pitkältä ajalta. Näin äidin kai ensimmäisen kerran leikkauksen jälkeen mummulassa, jonne me kaikki mentiin yhdessä viettämään kesää. En halunnut nukkua äidin vieressä, koska puolikalju pää pelotti. Vieläkin muisto siitä saa kyyneleet silmiin.

Äidilläni on epilepsia, joka on nykyisin aika huomaamaton asia arjessa. Lääkkeidenotossa se näkyy päivittäin, muuten ei juurikaan. Joskus tulee poissaolokohtauksia, jotka vaikuttavat toisinaan aika hurjilta, vaikka ovatkin melko rauhallisia. En koskaan nähnyt kouristuskohtauksia, mutta niitä tuli kyllä kun olin alle kouluikäinen. Ainakin kerran muistan olleeni lähellä, kun äiti sai kohtauksen. Se oli tosi hiljainen, enkä huomannut mitään kuin vasta jälkikäteen.

Äitienpäivä -95
Lapsena epilepsia oli minulle vähän niin kuin mörkö, joka pelotti ja teki surulliseksi. Kannoin huolta äidistä, ja ahdistusta ja pelkoa äidin menettämisestä. En muista koskaan pelänneeni omaa kuolemaani. Yritin pitää äidistä huolta parhaan kykyni mukaan, enkä aiheuttaa kovasti huolta. En tuntenut olevani aivan samanlainen kuin ystäväni, sillä he olivat huolettomampia kuin itse olin. En muista kenenkään puhuneen minulle sairauden aiheuttamista tunteista. Olin hiljainen ja pohdiskeleva lapsi, joka ei kysellyt paljon. Huoli oli pienelle ihmiselle aika suuri.

Muisto leikkauksen jälkeisestä kesästä mummulassa itkettää, koska tuntuu pahalta, että torjuin äidin niin. Vaikka ymmärrän mitä varmasti tunsin silloin, en olisi halunnut äidille sitä. En tiedä muistaako hän sitä tai mitä hän tunsi silloin, mutta olen siitä pahoillani. Voin kuvitella miltä se saattoi tuntua.

Olisi ollut, ja on vieläkin, hyvä puhua näistä asioista ja tunteista; kaikesta mitä vanhemman sairaus tuo tullessaan. Käsittelin aiemmin asiat aika yksin. Sain tukea läheisiltä, mutta en ole juuri puhunut niistä tunteista ja peloista, joita äidin sairaus minussa herätti, ennen kuin vasta viime vuosina. Aika usein kuulee, miten vastoinkäymiset ovat kovettaneet ja tehneet kestävämmäksi. Osittain voin samaistua siihen, mutta mielestäni olen äidin epilepsian ja kaiken siihen liittyvän takia ennen kaikkea empaattisempi, tarkkaavaisempi ja tietyllä tapaa avoimempi tunteitteni kanssa. Se on kyllä ollut prosessi, joka ei varmaan pääty koskaan. Kannan muistoja ja tietynlaista huolta mukanani aina.

Ymmärsin olevani omaishoitaja vasta tänä vuonna. Huolehdin äidistä edelleen esimerkiksi järjestelemällä tavaroita kylässä käydessäni. Yritän antaa asioiden mennä enemmän omalla painollaan, ja pyrin eroon turhasta huolesta. Koen yhä samanlaisia tunteita, kuin muistan lapsena tunteneeni, mutta ne eivät enää pelota tai sureta yhtä paljon. Äitini on myös omaishoitaja omalle äidilleen, jolla on Alzheimer. Nykyään me puhutaan näistä asioista enemmän ja ollaan toisillemme vertaistukena, vaikka en vieläkään tiedä kaikkea äidin sairaudesta.


– Nainen, 28

Kommentit